Is het een olie of is het een lak?

Schaamteloos gejat van Richard Vermeulen… 😃

MEUBELUNIEK gaat het maken!

Dat is een vraag die ik ook best regelmatig voor de kiezen krijg. Een beetje moe van die vraag, vergeef me de bedrijfsmoeheid die af en toe een beetje begint op te spelen, beantwoord ik die vraag dan weleens een beetje pesterig met de tegen vraag:  ‘Wat is dan toch het verschil tussen een olie en een lak’?

Laten we even terug gaan in die tijd. De tijd dat de zorg voor het milieu nog ‘onnodig’ was en roken gezond. De tijd dat de schilder nog gewoon zijn eigen lakken maakte. Met simpele ingrediënten als lijnolie, damarhars, sandarac en colofonium. En als ie lakverf wilde maken dan kwam daar nog een dosis pigment bij. Maar wacht eens….zei ik nou ‘lijnolie’? Jazeker zei ik dat. Een deel van de traditionele LAK bestond uit OLIE! De olie was de verdunner van de gebruikte harsen die er in opgelost waren en om de…

View original post 590 more words

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Is het een olie of is het een lak?

  1. meubeluniek says:

    Dank voor rebloggen Jan. Ik wist helemaal niet dat dat kan. Gaaf! Ga ik een volgende keer ook eens doen. Fijn weekend!

    Like

Leave a Reply

